….Kiisla
2000-luvun puuvene..Kiisla – 2000-talets träbåt..Kiisla – A Wooden Boat for Modern Times….

 

Kiisla

….Kiisla on monikäyttöiseen pulpettiveneluokkaan suunniteltu 6,5 metriä pitkä moottorivene. Puoliliukuva runko mahdollistaa ainutlaatuisen pienen tehontarpeen ja vene soveltuu erinomaisesti myös sähköpropulsiolle.

Veneen on suunnitellut puuveneveistäjien toiveiden mukaisesti venesuunnittelija Jarmo Häkkinen.

..

Kiisla är en 6,5 meter lång motorbåt i den mångsidiga pulpetbåtsklassen. Båtkonstruktör Jarmo Häkkinen har designat båten enligt träbåtsbyggarnas önskemål.

Det halvplanande skrovet möjliggör ett särskilt lågt effektbehov ​​och båten lämpar sig utmärkt för elektrisk framdrift.

..

Kiisla was meticulously designed as an easily driven multipurpose open boat. Crafted by the skilled boat designer Jarmo Häkkinen, in collaboration with the preferences of wooden boat builders, its semi-planing hull requires low power, making it ideal for electric propulsion. The recommended engine power ranges from 15 to 25 hp, delivering optimal performance at 10-14 knots.

….

 
 

….Kiisla on puuveneveistäjien haaste ja vastaus valveutuneelle kuluttajalle.

..

Träbåtsbyggarnas Kiisla representerar både en utmaning och ett svar till den medvetna konsumenten.

..

Kiisla represents both a challenge and an solution to the conscious consumer.

….

….Puoliliukuva runko mahdollistaa ainutlaatuisen pienen tehontarpeen ja vene soveltuu erinomaisesti myös sähköpropulsiolle. Sopivin nopeusalue rungolle on 10-14 solmua ja suositeltava moottoriteho 15-25 hv.

Ilmaston ja ympäristön huomioiminen edellyttää myös vapaa-ajan toiminnassa asennemuutosta. Kiisla on puuveneveistäjien haaste ja vastaus valveutuneelle kuluttajalle, joka oivaltaa nopeuden pudottamisen sekä puisen rakenteen mukanaan tuomat edut: ympäristöystävällisyys, mukavuus, nautinnollisuus.

Vesillä Kiisla on osoittautunut vakaaksi, merikelpoiseksi ja yllätyksettömäksi ajaa.

Jatkossa kaikilla Puuveneveistäjät ry:n jäsenillä on oikeus myydä ja rakentaa mallia.

Vene on mahdollista rakentaa usealla eri rakenteella, massiivipuu, limisauma tai tasasauma tai puukomposiitti. Veneen sisustan ratkaisut sekä materiaalivalinnat voidaan räätälöidä tilaajan toiveiden mukaisesti.

..

Att ta hänsyn till klimatet och miljön kräver en förändring av attityder också inom fritidsaktiviteter. Träbåtsbyggarnas Kiisla representerar både en utmaning och ett svar till den medvetna konsumenten, som inser förmånerna med att sänka hastigheten samt de fördelar en trästruktur innebär: miljövänlighet, komfort och njutning.

På vattnet har Kiisla visat sig vara stabil, sjöduglig och lättkörd.

Framöver har alla medlemmar i Träbåtsbyggarna rf rätt att sälja och bygga modellen

..

Kiisla was meticulously designed as an easily driven multipurpose open boat. Crafted by the skilled boat designer Jarmo Häkkinen, in collaboration with the preferences of wooden boat builders, its semi-planing hull requires low power, making it ideal for electric propulsion. The recommended engine power ranges from 15 to 25 hp, delivering optimal performance at 10-14 knots.

Considering the impact on climate and the environment, a shift in attitude is imperative, even in leisure activities. With Kiisla, the Wooden Boat Builders of Finland embrace and respond to environmentally conscious consumers who appreciate the merits of reduced speed and the wooden structure: environmental friendliness, comfort, and enjoyment.

On the water, Kiisla has proven to be stable, seaworthy, and serene. Going forward, all members of the Wooden Boat Builders of Finland have the right to sell and build this model.

….

 

….Ensimmäinen Kiisla

Kiislan prototyyppi rakennettiin Norboats Ky:n ja Nordic Craftin yhteistyönä syksyllä ja talvella 2022-23 ja vene teki ensiesiintymisensä VeneBåt 2023 messuilla. Kiisla on rakennettu CNC-työstettyjen rakennekaarien päälle, pohja on komposiittirakenteinen, yhdistelmä okumevaneria ja epoksilla laminoitua pellavakuitua. Veneen laudoitus on perinteistä limisaumaa massiivimahongista (Khaya), myös kaikki muut osat, köli, emäpuu, jäykkääjät sekä kansi on massiivimahonkia. Vene rakennettiin ensin keskipulpettiversiona, mutta muunnettiin seuraavana talvena ostajan toiveiden mukaisesti Bowrider-malliseksi. Veneeseen tuli sivupulpetit sekä keskeltä suljettava, hyvää suojaa antava tuulilasi. Tuulilasin takana veneessä on istumapaikkoja 4-6 hengelle.

Vene on itsetyhjentyvä, turkilla olevat urat johtavat sade- ja roiskevedet peräpeilissä olevien tyhjennyshelojen läpi. Turkki- ja karneerausrakenne on tuulettuva, eli ilma pääsee kiertämään sivukansien alla olevien aukkojen kautta. Prototyypin pohjarakenne on huoleton ja se kestää hyvin trailerointia tai kuivasäilytystä.

..

Den första Kiisla

Kiislas prototyp byggdes i samarbete mellan Norboats Ky och Nordic Craft under hösten och vintern 2022-23, och båten debuterade på Vene 23 Båt-mässan. (käsittääkseni tämä on messujen virallinen nimi, myös suomeksi) Kiisla är byggd på CNC-bearbetade spantbågar. Dess botten är en kompositkonstruktion, som består av en kombination av okouméfanér och linneduk laminerad i epoxi. Båtens bordläggning är traditionellt klinkbyggd i massivt mahognyträ (Khaya). Även alla övriga delar, köl, akterspegel, förstyvningar och däck, är tillverkade i massiv mahogny. Båten byggdes ursprungligen med en mittpulpet, men förändrades enligt köparens önskemål följande vinter till en Bowrider-modell. Båten fick sidokonsoler och en i mitten stängbar, skyddande vindruta. Bakom vindrutan finns sittplatser för 4-6 personer.

Båten är självlänsande och rännorna i durken leder regn- och stänkvatten genom tömningshål i akterspegeln. Durken och garneringen är ventilerade, vilket innebär att luft cirkulerar genom öppningarna under sidodäck. Prototypens bottenstruktur är bekymmersfri och tål bra transport på trailer samt förvaring i torrt utrymme.

..

Building of the First Kiisla

Kiisla's prototype was built in collaboration between Norboats Ky and Nordic Craft in the fall and winter of 2022-23. The boat made its debut at the VeneBåt 2023 fair. Kiisla is built on CNC-machined structural frames, with the bottom featuring a composite structure of okume plywood and linen fiber laminated with epoxy. The planking is traditional lappstrake of solid mahogany (Khaya), while other components such as the keel, keelson, stiffeners, and the deck are also solid mahogany. Initially built as a center console version, it was later converted to a Bowrider model per the buyer's wishes, featuring side consoles and a windshield that closes in the middle, providing good protection. The boat accommodates 4-6 people with seats behind the windshield.

The boat is self-draining, with grooves in the floor directing rainwater and splash water through drain holes in the transom. The structure is ventilated, allowing air circulation through openings provided under the side covers. The prototype's bottom structure is easily maintained and withstands trailering or dry storage well.

….

….Veneen kehittämistä ja rakentamista ovat tukeneet:

..

Utvecklingen och byggandet av båten har stötts av:

..

The development and construction of the boat have been supported by:….